2012-05-09

BVC och rökning

Besöket resulterade i följande: Theodor är numera 111 cm lång och väger 20 kg exakt. Han ser bra och har inga problem att koncentrera sig, han kan färgerna och räkna och ritar detaljrika gubbar. Besöket på BVC avslutade vi med att åka till biblioteket för att hämta ut en bok och för att låna några böcker. Mysigt! Ska bättra mig och försöka besöka bibblan en gång i månaden tillsammans med barnen. Hade inte lånat en bok i Gnosjö kommun sedan 2000... 12 år sedan...

Läste kommentarer på ett inlägg på Facebook tidigare, en som börjat röka för att orka med sina barn. Men det var en kommentar om "att det inte kan vara så farligt att röka för då skulle man inte få sälja cigaretter i Sverige" som fick mig att reagera! Första tanken var: " pucko, därför de varnar för att man kan få cancer av rökning"... Sedan tänkte jag också på att det verkar fortfarande, i vårt upplysta samhälle, som att man inte vet något om skadorna med rökning! Och då inte heller om 2:a hands rökning eller 3:e hands rökning! För denna tjejen menade också att barnen inte far illa av rökningen om man inte röker precis vid dem, "inte så att de sniffar i kläderna precis"... Jag blir lite irriterad! Alla de cancerframkallande ämnena i en cigarett fastnar på huden, kläder och hår när man röker, när du sedan kramar ditt barn så går det igenom i ditt barns hud, detta är 3:e hands rökning, vill man utsätta sitt barn för detta?! 2:a hands rökning är när man står bredvid en rökare och andas in röken. Men detta får man väl lära sig i skolorna? Eller?!

Ja,ja. En annan lite roligare sak från BVC idag var när sköterskan frågade mig om någon röker eller snusar hemma, så svarade jag ju att mannen snusar men det är allt. Då svarar min lilla son: ja,fast pappa han snusar ju JÄTTEMYCKET!
Kanske dags att sluta snusa nu...

Oj, är klockan redan så mycket?! Dags att sova då! God natt och sov så gott!

Inga kommentarer: