2009-06-07

Ta seden dit man kommer

Jag är inte rasist, anser inte att det är en rasistisk åsikt heller att man till viss del ska ta seden dit man kommer. T ex åker jag till ett muslimskt land så står det till och med i turistbroschyren som man får att man måste gå klädd på ett visst sätt på vissa platser eftersom man ska visa landet och personerna som bor där respekt. Igår så var jag i Värnamo näsr det kommer en alban med albanska flaggan, han åker på moped genom Storgatsbacken och skriker och hojtar. Varför? frågar jag mig, det är Sveriges nationaldag, varför gör man då så? Jag anser att han likaväl skulle ha kunnat pissa på svenska flaggan eller bränna den. Men har vi tvingat denna mannen att flytta hit till vårat land?Kan man inte visa lite respekt om man nu inte kan visa någon tacksamhet över att han fått komma hit? En del länder tar ju inte ens in några invandrare.
När jag ändå håller på i detta ämnet så kan jag ju likaväl fortsätta. Det här med våra traditionella skolavslutningar i kyrkan ska man visst sluta med överallt också, bara för att majoriteten är invandrarbarn i skolorna. Men vad får mitt barn som inte är ett invandrarbarn för traditioner då? Man kan väl komma överens om att de som inte vill gå på en kyrklig avslutning inte behöver det då,men vi bor ju i Sverige, varför ska vi ta bort våra traditioner för? Jag tycker att det är ledsamt att mitt barn inte får uppleva hur jag och David hade våra skolavslutningar, det blir en hörsägen av vårat liv precis som för oss när vi får höra om hur TV introducerades i Sverige eller att man kunde köpa godis för 5 öre.
Men alla är inte sådana som kommit hit för att fortsätta leva som innan de kom till Sverige, det finns många som jobbar och sliter för att passa in i samhället, inte vill sticka ut.

Igår var jag iväg med mamma som bjöd mig på en friluftsteater i Gnosjö, Änkeman Jarl hette pjäsen. Det var en rolig pjäs och vad mysigt det var att sitta ute i det gröna och kolla. Efter teatern så åkte vi in till Värnamo där jag blev bjuden på mat på Lilla Krogen, gott. Tack mamma för den trevliga eftermiddagen/kvällen.

David var hemma med Theodor men han kunde inte somna förens mamman kom hem igen så sen sövde jag honom. Vi kollade på en film ihop jag och David innan vi stupade i säng. Tror faktiskt att vi sov lite i omgångar på soffan innan vi la oss. =) Idag har vi bara varit, njutit av söndagen i sig. Härligt att göra så ibland också.
Nähä, nu ska vi sova. God natt på er.

Dagens notis: Hur mycket man än förbereder sig för sin framtid så vet man ju ändå aldrig vad som väntar bakom knuten, njut av de dagar ni har tillsammans med de ni älskar.

1 kommentar:

Malin sa...

Kan bara säga att jag håller med dig fullständigt vännen!
Krama om dina båda pojkar från mig så ses vi på lördag!