2009-01-29

Blir irriterad och har vissa funderingar

Jag tycker att det är så fruktansvärt orättvist i våran kommun vad gäller dagisavgiften. Det är bestämt att man ska få betala fullt pris oavsett om du har barnet på dagis 100 % eller om du bara har 15 timmar/veckan. Detta även då om du ska vara hemma med barn nummer 2 och har föräldrapenning, så ska du betala fullt pris för en dagisplats som du bara får utnyttja med de 15 timmarna/ vecka.Dessutom får du betala för en hel månad då du inte har ditt barn på dagis alls, under din semster.(?!) Hade det då inte varit bättre att man fick uttnyttja platsen till 100 % då också om du nu ändå betalar för det? Det är ju skit, man blir ju nästan tvingad till att hålla barnet hemma då man är mamma-ledig för man har ju för sjutton inte råd att ha barnet på dagis! Nu vill jag ju inte sätta in Theodor på dagis alls egentligen men inser ju så klart att jag inte har något val, men när jag väl kommer till den dagen att jag ska välja på 15 timmar/veckan så tar jag bort honom från dagis, då får han vara hemma. Ska man behöva byta kommun för att man ska uppleva rättvisa? Vi betalar ju redan en ganska så hög skatt i Gnosjö kommun om man jämför med t ex Värnamo och Gislaved, vilket jag också är irriterad över. Många väljer att jobba i Gnosjö kommun men bor i en annan kommun för att man betalar mindre skatt då. Ska det behöva vara så? Man måste ha ett välavlönat jobb för att man inte ska känna av att man betalar så mycket till kommunen, att man sliter ihjäl sig på jobbet för deras skull i stället för sin egen skull eller sin familjs skull. Tycker att det är kasst. Vill tillägga att det är oftast ganska så dålig kvalite´på dagisen här i vår kommun vad gäller mat och välutbildad personal och även lokalerna är undermåliga (inte överallt men på många dagis).
Jag undrar, eftersom jag inte har Theodor på dagis ännu, vad gör man om personalen kanske har en annan uppfattning av uppfostran än vad en själv har? Tänk om de lär min son hur han ska vara och så vill inte jag att han ska vara sån? Vad gör man då? Det kan ju vara en person som har en stark vilja och som kanske inte själv ser att hon/han har fel i att göra på sitt sätt, kanske inte tar in vad jag som förälder har för önskemål.
Jag ska ärligt säga att jag är nervös över att sätta in Theodor på dagis snart. Vet man verkligen vad det är för människor som tar hand om sitt barn?Är det viktigaste att de har gått och utbildat sig till förskolelärare eller pedagog?Är det inte viktigare att de går att lita på som personer? Att de har någorlunda lika värderingar som en själv? Att de inte försöker "uppfostra" ens barn utan lära det att leka med andra barn, vara kreativa och lära dem hålla i pennor och utvecklas motoriskt?
Jag säger inte att det är så dåligt att ha sitt barn på dagis, jag bara undrar hur andra som har sina barn på dagis resonerar. Kanske kan ni hjälpa mig att bli lite mer insatt i dagis-världen?
Kunde jag stanna hemma tills Theodor blir stor så skulle jag det, tro mig.
Jag vet att det inte kallas för "dagis" längre utan förskola, gammal vana bara =).

2 kommentarer:

Malin sa...

Åh, vad jag lider med dig! Tycker så synd om dig för att du, som så gärna vill vara hemma med din älskade son, måste sätta honom på dagis. Och jösses vad orättvis att behöva betala fullpris för ynka 15 timmar i veckan! Här betalar vi för 25 timmar tror jag det är, men får bara utnyttja 15. Jag håller med om att det känns fruktansvärt att lämna över en del av uppfostran till folk man inte känner. Jag skulle absolut inte vilja att Maximilian är för mycket på dagis. Jag vill ju själv uppfostra min son! Detta kan göra en mamma gråhårig... Men vänta! Det är jag ju redan! *asg*
Ses i morgon! Kram! Ps. Det var fullbokat på Båtsmannen, så himla tur att vi bokade bord i god tid!

LIB sa...

Jag upplever inte att vår förskolepersonal uppfostrar våra barn. De är kanske lite mer personliga än skollärare men i övrigt lär de ut mycket bra saker såsom lärare. Jag hoppas du får ett bra intryck av dem när du går på inskolningen med Theodor. Tror att du är orolig för att vi känner en del förskollärare som nästan vill åsidosätta oss föräldrar. Alla är inte såna gudskelov :)