2010-08-09

Jag skriver ju ingen

politik på min blogg egentligen, men efter att ha sett Folkpartiets förslag igår om att föräldrar kan bli tvingade att sitta med på lektionerna fick mig att reagera. Undrar hur de tänker då? Det funkar kanske just den lektionen den dagen, men sen då? Det behöver ju inte bli bättre. Bara för att man sitter med, och vem betalar föräldern för förlorad arbetsinkomst? Visst som de saq att det är föräldrarnas uppgift att uppfostra, inte skolans uppgift och det kan jag väl hålla med om, MEN det är inte alltid det hänger på uppfostran hemifrån om man får ett barn som är stökig i skolan. För som jag har fått erfara här i de här trakterna där alla känner alla så funkar det som så att har du väl fått en stämpel att vara ett stökigt barn på dagis, ja då får du ta med dig den stämpeln genom hela skoltiden. Och oftast så brukar de barnen försöka att upprätthålla sin stämpel också. Kanske skulle det bli ett bättre system om man kollade varför barnet är stökigt från första början och ta itu med problemet på en gång, inte vänta tills de går i skolan? Kanske borde man fokusera på att hjälpa det stökiga barnet istället för att verkligen peka ut att du är stökig och har problem, därför måste din mamma eller pappa sitta med på lektionerna? För jag tror som sagt inte att det skulle hjälpa.

Jag är orolig över att sätta in Theodor, främst, på förskolan nästa år eftersom han är en livlig och busig liten kille, tänk om han får en stämpel som sitter kvar sen... Hur får jag bort den då? Hoppas att personalen är väl utbildade och erfarna så det går smidigt i alla fall.

Nähä,nu ska här lagas middag! David började jobba idag efter 4 veckors semester och han är nog både trött och hungrig när han kommer hem.

Tillägg: Idag stod det i Värnamo Nyheter att Gnosjö kommun har sämst utbildad personal inom barnomsorgen, känns ju tryggt... Sen betalar vi dyra pengar för att ha våra barn på förskola eller hos dagmammor, bland de dyraste kommunerna i landet. Och inte kan man ta vårdnadsbidrag här heller. Sen skulle Gnosjö kommun vara en barnvänlig kommun...

Inga kommentarer: