2010-03-12

Jen´s namn



Vill berätta om hennes namn och varför vi valt de namnen vi har valt.Hon heter Jen i tilltalsnamn och namnet är detsamma som Davids farmor hette, så det namnet är kinesiskt. Sen heter hon Milijana efter min farmor så det är ett serbiskt namn. Och så heter hon Mirjami efter min mormor vilket innebär att det är finskt.

Vi valde dem namnen eftersom de påminner oss om vårat ursprung och för att de här personerna betytt mycket för oss. Jag kan inte skriva så mycket om Davids farmor,för henne lärde jag aldrig känna,tyvärr. Men hon har varit en viktig del i Davids liv i alla fall då hon funnits i hans närhet i hans uppväxt. Min farmor träffade jag aldrig eftersom hon dog när min pappa var liten och jag har bara sett en bild på henne, och jag tycker att hennes namn är fint.Min mormor har alltid betytt mycket för mig, även om hon bodde långt ifrån mig så jag inte kunde träffa henne när jag ville. Men det var i norrland hos mina morföräldrar som jag har de allra lyckligaste och varmaste minnen från när jag var barn. Jag var mobbad som barn och det var när jag kom bort från Hillerstorp jag verkligen kunde vara mig själv. Det är också denna tryghet som vi eftersträvar för våra barn, att även om inte alla är snälla eller tycker om en så gör alltid mormor, morfar, farmor och farfar det och man behöver inte göra om sig alls.

Så där är bakgrunden till vårat namnval till vår lilla tjej.
Kan tilägga att Theodor heter det för att vi tyckte att det var ett fint namn och inte så vanligt, mer heter han Ken efter Davids pappa och Predrag efter min pappa. Så båda våra barn har mycket mångkulturella namn, det speglar verkligen våra härkomster...

1 kommentar:

Hallon & Blåbär sa...

Jag tycker Jen är ett jättefint namn och dessutom är det ju kul att ha namn som är relaterade till andra viktiga personer i en liv.

Tack för tipset om Geischa i kladdkaka, det har jag aldrig testat men kommer definitivt att prova.