2008-09-13

Födelsedag och tårta


Igår fyllde min storebror Daniel år, idag ska vi fira honom så jag har bakat hans favoritkaka-kladdkaka. Eftersom jag sa att jag skulle baka en tårta så bakade jag den i en hjärtformad-form och dekorerade med sugarpaste, strössel och blått socker. (strösslet är små dinosaurier) Sen ska vi ha grädde och mandariner till, gott.

Annars så sover Theodor nu och David är och spelar match i Norrahammar (ligger utanför Jönköping). Jag har tvättat lite kläder och busat med Pricken och väntar på att mina föräldrar och Simon ska komma hem från Jkpg så att jag kan gå ut med Pricken. Sen ska jag följa med dem hem till Duvgatan så att jag slipper sitta här själv. Efter fotbollen så ska vi hem till Daniel då och fira honom litegrann. Ska bli trevligt.

Igår var vi på banken och kollade om vi får lån och hur mycket vi får låna. Huset som vi var och kollade på i Nissafors låg på 895 000, och då behöver man inte ens tapetsera innan man flyttar in. Men hon som har hand om vår ekonomi är inte speciellt trevlig. Vi fick utskällning av henne för att vi har 3 krediter och sen så har vi inget buffertsparande hos Swedbank, utan vi sparar 400 kronor på ett konto som vi har genom Folksam och då fick vi höra hur idiotiskt det var att ha ett sådant konto. Vi tycker själva att det sparandet som vi har är det bästa för vi har snart sparat i 12 månader och man får inte röra pengarna innan 12 månader har gått. Hade vi haft ett vanligt sparande så hade vi säkerligen tagit av de pengarna så fort vi har det lite kärvt en månad och då skulle vi ju inte ha några pengar alls sparade. Sen så tror jag inte att vi är de enda i detta avlånga land som har krediter när man ansöker om huslån... Och det är ju inte ens några jättestora krediter, handlar kanske om ca 14-15 000 kronor allt som allt. Men men, jag ringde till Nordea och ska dit på tisdag för att ev. byta bank. Vill man att folk ska stanna som kunder ska man nog inte idiotförklara dem eller skälla ut dem. Illa,tycker jag. Nu väntar vi i alla fall på att höra om vi får huset för vi har lämnat ett bud och vi vill inte lägga mer än det vi har bjudit. Så får vi inte huset så letar vi vidare efter ett annat hus.

Bilden på Theodor är när han har på sig sin nya overall som jag köpte i Ullared i tisdags,min lilla kaninbebis. =)

3 kommentarer:

Malin sa...

Ååååh, vad spännande att ni har lagt ett bud på ett hus! Hoppas verkligen ni får det! Vilken kärring ni verkar ha på banken... Hoppas att det löser sig med att byta bank. Massa kramar från oss alla! *Sakna*

LIB sa...

Den berömda komikern Bob Hope sa en gång "En bank är ett ställe där de lånar ut pengar till dig, ifall du kan bevisa att du inte behöver pengarna."
Hej Frida. Jag kan tipsa om ett hus i Alsen som är ungefär som det vi har, fast med vatten och avlopp redan indraget. Ca 70m2 + bastu och möjlighet att inreda övervåningen. Jag hade nog nappat på den om vi inte redan hade det här. 275 000:- i utgångspris. Ha det bra! Ses snart

Sara sa...

Tack för din fina kommentar i min blogg ! Kram