2008-08-24

Hårt arbete


Idag ska jag och mamma fortsätta i trädgården. Vi började igår och kom väldigt långt i vårt slit, inte tack vare att vi tyckte att det var speciellt roligt i slutet utan för att vi utav ren vilja ville bli klara med det vi började med igår. Vi har rensat ogräs och flyttat på blommor och buskar och grävt kanter vid en del rabatter, vilket slitgöra det var. Vi hade ont överallt och var helt slut. Som tur var så grillade David och vi fick mat i magen när vi var färdiga,vi fick grillad flintastek,pommes och pappas berömda pizzasallad (första gången han gjorde den i år) - sällan har det varit så gott med mat. Vi ska fortsätta med vårt hårda arbete i dag igen, vi har en väldigt lång väg att gå. Men vi SKA få ordning på denna gudsförgätna tomt. Vi var hur som helst väldigt nöjda med det vi hann åstadkomma igår. Nu är David iväg tillsammans med min pappa i Värnamo och köper täckbark, staketdelar och grindar. Vi har tidigare i sommar köpt ett staket av grannen som ska inringa våran tomt, men vi ska sätta upp annat staket mot vägen till som är högre (180x180 cm, grindarna 100x180 cm) för att kunna släppa ut hunden på trädgården utan att oroa oss för att han sticker. Jag hoppas bara att David kan få upp lite av staketet idag så att det kommer igång. Annars är jag rädd att det får vänta till nästa år... Men det kommer att bli så fint när vi är färdiga med allt. Och det är faktiskt rätt roligt när jag får göra så att trädgården blir som jag vill.

Lite historik om vår trädgård så att ni kan förstå vad jag har framför mig och så småningom bakom mig. Hon som bodde här innan oss älskade att plantera blommor så hon hade anlagt en rabatt som var lika lång som vår trädgård och ganska så bred också, hon hade också gjort en fyrkant som fanns vid ena kortsidan till huset, en som går utmed altanen och i vinkel utmed husväggen vid tvättstugan till. Och en ännu större utmed altanen och husväggen toalett och sovrummet till och en bit ut på gräsmattan. En rabatt mitt på gräsmattan mittemot den sist nämnda. En rabatt runt en uteplats. En rabatt som går utmed HELA garageväggen. Små plättar som finns utmed ett (trasigt) staket (det har vi tagit bort i sommar). Och ,vänta det är inte slut än, en rabatt utmed husväggen vid tvättstugeingången. Ja,herregud vad rabatter! Vi ska ta bort den allra största rabatten helt och bara ha buskar mot grannens tomt för insynens skull. Där har jag börjat placera ut av de blommor jag vill spara. Hon hade ingen ordning på allt hon hade planterat heller så man kan hitta jordgubbsplantor lite varstans i rabatterna, buskar så tätt planterade så att de nästan är döda. Blommor av alla dess sorter överallt, buskar överallt. Jag har avvecklat fyrkanetn helt nu också. Det som faktiskt är det värsta som hon har gjort är att hon lagt ett lager med sten i rabatterna och bara slängt jord över , och inget tjockt lager kanske 1 decimeter jord ,så du kan inte gräva speciellt bra. Sen den jorden som hon har slängt överallt i rabatterna är något som hon förmodligen hämtat i skogen för jag har skogsväxter överallt, vass och mossa och även några buskar som sprider sig överallt. Så som ni förstår så har jag att göra innan vintern... Men samtidigt är det ju roligt att ha något att göra.

Nä nu ska jag sätta igång.

Inga kommentarer: